söndag 1 november 2009

Irak dag 6: Kalashnikov och äckligt hotell

Lördagen blev lite av en resdag. Vi förflyttade oss till Erbil för att vara på plats inför söndagens match då Ersboda ska möta stadens stolthet Erbil Club. Bilden ovan är när vi åker förbi Kirkuk, en sjukt farlig stad dit man absolut inte ska åka.
Det finns så mycket olja där att olika parter är där och bråkar. Men, som ni ser på bilden, åkte vi ju "hela" två kilometer från staden.

Vi stannade till för att äta, och här är ett exempel på hur det ser ut. Det här bordet är för fyra personer. Och här har inte huvudrätten kommit in än. Hyfsat många tallrikar till förrätten med andra ord.

Utanför restaurangen fanns en trevlig man som gärna lånade ut sin Kalashnikov en stund. Provskjuta fick jag dock inte...

När vi anlände till Erbil checkade vi in på ett hotell i centrum. Men det blev ingen höjdare. Det luktade mögel från väggarna och hur toan såg ut ser ni på bilden ovan.
Men efter ett par samtal av den Kurdiska Olympiska kommitténs vice ordförande var planerna ändrade. Han hade då fått tag i ett annat, finare hotell där vi nu bor. Några får sova på madrasser på golvet, men det är det värt.

Laget tränade på kvällen - lite försenade.

Imorgon, söndag, är det dags igen för Ersboda att möta ett Kurdiskt lag. Laget som de ska möta, Erbil, snittar mellan 20 000 och 25 000 personer på sina hemmamatcher. Det blir spännande att se hur många som sluter upp.

Sov gott, det ska jag göra. (Och till mina nära och kära: Jag försöker höra av mig så mycket jag kan, men det är verkligen fullt upp hela tiden. Vi ses snart)

4 kommentarer:

  1. Äsch, fy på dig :-(, det står Irak fortfarande.

    Hoppas du drömmer mardrömmar natten lång.

    SvaraRadera
  2. Haha, vad farlig du försökte se ut

    SvaraRadera
  3. Nytt vapen att använda på jakten i Medle!

    SvaraRadera
  4. Badrummet ser ju som i filmen "The Bourne identity"

    SvaraRadera