tisdag 27 oktober 2009

Irak dag 2: Lugnt och fint

Ska jag vara ärligt är Irak mer likt "vår" värld än vad jag trodde. Tänk er Turkiet med lite trevligare människor och inte lika förstört av turister.

FÖRSTASIDEBILD. Jag börjar med att lägga upp den här bilden. Den pryder förstasidan av onsdagens VF. På bilden ser vi en kvinna som tigger pengar bland bilarna när de står vid rött ljus. Tydligen är det de från landsbygden som har det mest knapert och behöver tigga.
Förvånansvärt var att hon fick ihop en hel del pengar av de vi såg. Bilden är tagen inifrån vår buss.

UTSIKTEN. På tisdagen vaknade jag av väckarklockan 08.50, Irakisk tid (som är två timmar före Sverige). Frukosten var väldigt mystisk, men vi blev mätta och belåtna.
Väl uppe på hotellrummet igen upptäckte jag att den här vyn fanns utanför vårt fönster, helt fantastiskt!

FÖRSTA TRÄNINGSPASSET. Vid 12-tiden var det dags för Ersboda att göra sitt första träningspass. Jag och Bergeman var förstås på plats för att bevaka den.
De tränade på den arena som är plats för "den stora matchen" på fredag då 10 000 personer ska vara på plats. Arenan var tidigare Saddam Husseins, och den ska nu återinvigas för att börja om på nytt. Läs Bergemans artikel om det på Folkbladet.nu

GERILLASOLDAT. Sedan fick vi åka en tur med den här mannen. Han har krigat med gerillan mot Saddam och nu är han polis. "Det finns ingen trafikpolis", berättar han på min fråga om hastigheter. "Men det är på gång", fortsätter han.
Även detta finns dokumenterat av min kollega Daniel Bergeman. Köp VF för att läsa.




KURDER. Ovan lite varierande bilder tagna under dagen. Jag gillar blicken på tanten...

Sammantaget har dagen varit lugn. Det har varit mycket mat och god sådan. Att det sedan tog två timmar att hitta ett matställe på kvällen gör mindre nu när jag är mätt och belåten. Eller det tog inte så lång tid att hitta matstället, men destinationen blev ändrad fyra gånger...

Efter maten parkerade jag i sängen för att följa utvecklingen av Skellefteå AIK:s match mot Djurgården och passade även på att redigera de bilder som är i inlägget.
Min kollega följde dock med ett par spelare till bowlinghallen. Det var stängt – men det gör ingenting om man har med sig politiker från landet. All personal fick stanna kvar och hålla banorna öppna. Så kan det gå.

Nu är det snart dags att sova. Imorgon väntar ytterligare en spännande dag med bland annat shopping. Sov gott!

Ett tips: Köp VF! Fyra sidor från Irak i onsdagstidningen.

4 kommentarer:

  1. Nina: Det är det verkligen. En upplevelse för livet!

    SvaraRadera
  2. Hejsan! Jag undrar bara en sak kan du vara snäll och skriva Kurdistan dag 2/3/4 osv. och inte Irak dag 3/4 osv. För det är en stor skillnad mellan irak oh KUrdistan :)
    Men Fina och bra bilder.

    SvaraRadera
  3. Great Job! Magnus We like you.

    SvaraRadera