onsdag 28 oktober 2009

Irak dag 3: Stadsvandring och åska

Under onsdagen har Ersboda tränat, vi har varit på ett möte med höjdarna, och sedan har vi tagit en sväng i centrum.


Här är hotellet där vi bor med ett par av Ersbodas spelare utanför.


ELD. Sopbilen kom och lastade av lite skräp, och sedan tände de på. Inte speciellt miljövänligt. Militären på bilden fyllde på med mer skräp...

SKJORTOR. Vid halv fyra bar det ner på stan. Skjortorna kostade mellan 40 och 70 kronor, och grabbarna handlade vilt. Själv blev det dock inget köp. Vet inte varför, men det blev bara inte av...


VATTENPIPA. Innan vi tog oss hem vek vi, ett par av spelarna i laget och min kollega, in på ett fik. Mycket fika fanns det inte – men väl ett par vattenpipor.


MORGONSOFFAN. I morse var två från Ersboda med i direktsändning i något som kan liknas vid SVT:s Morgonsoffan. Och själv syntes man på ett hörn (se bilden) från ett par klipp som togs första dagen då vi anlände till Kurdistan.

VITLÖKSSCHAMPO. Någon som blir sugen på det här schampot? Att lukta vitlök hela dagen är ju någonting jag brukar försöka undvika. Bilden är lånad av Bergeman som hittade fyndet.
Andra schamposorter var snigel- och kaviarlukt.

100 DÖDA. I övrigt har vi fått veta att restaurangen som vi åt på första dagen sprängdes för fyra år sedan och att runt 100 personer dog. Restaurangen ligger bara 8 kilometer från Kirkuk, en av världens farligaste städer dit vi absolut inte ska åka sägs det.

ÅSKA. En blixt slog ned och av det efterföljande mullret, som kom typ samtidigt, utlöstes billarmen på de parkerade bilarna. En ordentlig smäll med andra ord. Så nu är det nog slut på det fina vädret, tur att jag har med mig pappas regnjacka.

Och så avslutar vi med dagens byline-bild. Att mitt huvud ser dubbelt så stort ut som Bergemans bjuder jag på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar